Információk tagjainknak
Klubunk tagjai részére!



Hírlevél



HTML formátum?
Legfrissebb híreink, hasznos tippek-tanácsok rendszeresen postafiókjában!

Címlap Modulszabványok EUROTRACK modulszabvány


EUROTRACK klubok által használt modulszabvány

 
fejléc

 

1. Bevezetés

1980 óta dolgozza ki a "SYSTENE MODULAIRE H0 CLASSIC" az ajánlásait és szabványait, amelyek figyelembevételével egységes és szállítható modulokból működő és kiállításra alkalmas terepasztalokat lehet összeépíteni. Ezalatt az idő alatt tobb száz modul készült el és került kiállításra.

2. A modulok szerkezete

2.1 Meghatározás

Egy modul rendszerint négy oldalú és négyszögletes formájú.
Szokás szerint megnevezünk:
- Déli oldal vagy első oldal: az az oldal, ami a nézőközönség felé áll
- Északi oldal vagy hátoldal: a túlsó oldal, ahova a háttérkulissza van felerősítve
- Nyugati oldal vagy baloldal: a modulprofil, ami elölről nézve a bal oldalon van
- Keleti oldal vagy jobboldal: a modulprofil, ami elölről nézve a jobb oldalon van
- Első vágány az a sínpár, amin a helyes irányú közlekedés (bal oldali forgalom) esetén a vonatok nyugatról keletre járnak (a déli oldaltól távolabbi vágány)
- Második vágány az a sínpár, amin a helyes irányú közlekedés (bal oldali forgalom) esetén a vonatok keletről nyugatra járnak (a déli oldalhoz közelebbi vágány)

 

 

1 ábra

1. ábra A szerkezet

2.2 A modulok készítéséhez használatos anyagok

Az északi és déli oldalakat, a keresztirányú erősítéseket és a vágány alépítményét 10mm vastag rétegelt lemezbôl lehet készíteni, ami a merevség és a tömeg között a legjobb kompromisszumot jelenti. Az esetleges felépítési nehézségek elkerülése végett a csatlakozó profilokat ajánlatos 15mm vastag rétegelt lemezbôl vagy deszkából készíteni.

2.3 A szabványos modulcsatlakozás

A szabványos modulcsatlakozás méretei: szélesség 610mm, magasság 150mm függetlenül attól, hogy egyenes vagy íves modulról van szó. A sín  futófelületének magassága a padlótól mérve 1010mm.

Az első és második vágány tengelyének távolsága 46mm. Az elsô vágány tengelyének távolsága a déli oldaltól mérve 144mm, a második vágány tengelyének távolsága a déli oldaltól 98mm.

 

 2 ábra

2. ábra Modulcsatlakozás

2.4 A modulcsatlakozások összeerősítése

A modulok csatlakozó felületénél a síneket a következő módon kell kiképezni:

- A kőzúzalék és a talpfák a modul pereméig vezetnek ki.
- A sínek a modul pereme előtt 25mm-rel véget érnek és nincsenek sínösszkötő papuccsal ellátva.
- A síncsavarok és az alátétek a modul peremétől 35mm távolságban el vannak távolítva.
- A modulok közötti részt 50mm hosszú sínszál-darabokkal töltik ki, amelyek eltolható sínpapucsokkal vannak ellátva.

 

 3 ábra

3. ábra Két modul kapcsolata

2.5 Egyenes nyíltvonati modul

A nyíltvonati egyenes modulok hossza 610mm-nek az egész számú többszöröse lehet, tehát 610mm, 1220mm, 1830mm vagy 2440mm.

A könnyű szállíthatóság érdekében ajánlatos a modulok hosszát 1220mm-nek választani.

2.6 Íves nyíltvonali modul

Három modulfajta lehetséges. Ezeknek a mérete mellett csak a modulcsatlakozása van előírva, a modulok belső felépítése tetszőleges:

- íves modul egy négyzet formájában, amelynek külső méretei 1220x1220mm nagyságúak (szokásos kivitel)
- íves modul egy négyzet formájában, amelynek külső méretei 1830x1830mm nagyságúak
- íves modul egy négyzet formájában, amelynek külső méretei 2440x2440mm nagyságúak

 

 4 ábra

4. ábra 1220 mm-es íves modul

5 ábra
5. ábra 1830 mm-es íves modul

6 ábra
6. ábra 2440 mm-es íves modul

2.7 Összetett modulok, elágazások

Ezek a modulok csak a végükön tartalmaznak szabványos modulcsatlakozást, de a hosszméretüknek a 610mm egész számú többszörösének kell lenni. A többi méretük tetszőleges.

2.8 A nyíltvonali modulok pályatestének keresztmetszete

Ajánlatos a NEM 122-es szabványnak megfelelô pályatest keresztmetszetet használni.

 

 7 ábra

7. ábra Egyvágányú vonal pályatest keresztmetszet

8 ábra
8. ábra Kétvágányú vonal pályatest keresztmetszet (egyenes vonal)

3. A sín

3.1 A sínprofil magassága

A sínek formája tetszőleges, bármilyen sinprofil-magasság (2,5mm, 2mm vagy 1,8mm) megengedett. Jelenleg a 2,5mm-es profil a legelterjedtebb. Újabb moduloknak, amelyeket alacsonyabb sínprofillal készítenek, biztosítani kell azt a lehetôséget, hogy csatlakoztassák a 2,5mm magas sínprofillal rendelkező modulokhoz.

4.  modulok villamos felszereltsége

A minimális követelmény az, hogy az első és második vágányok sínjeit a szomszédos modulok megfelelő sínjeivel 2-2 vezeték segítségével villamosan össze lehessek kötni. Ehhez banándugós, vagy sorkapcsos (csoki) megoldást kell alkalmazni.

Lehetséges a PTT SRTE 6102311 típusú telefoncsatlakozó használata. A csatlakozó további pólusait blokk-információ, jelzések vagy hasonló jelek továbbítására lehet használni.

 

 9 ábra

9. ábra Francia PTT telefoncsatlakozó

Az összes villamos kapcsolást (szabványos kábelcsatlakozások, blokk-kapcsolás, stb.) a "Modulok villamos felszerelése" c. könyvben lett leírva (elérhetô közvetlenül az FFMF).

5. További felvilágosítás

Fédération Francaise de Modélisme Ferroviare
BP70219
F-75865 PARIS CEDEX 18
Internet:  http://ffmf.railfrance.org/
e-mail: Ez az email cím védett a spam robotoktól, a megtekintéséhez engedélyezni kell a Javascriptet.  

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
Támogatóink




Vasútmodellek, kiegészítők:
 

bygmodell
 
Naumann
vulcanmodell-logó 


Fénymásolás, nyomtatás, sokszorosítás:
 dokucenter

Vasút, vasutmodellezés, virtuális vasút:
 indohaz

Hírek, információk, program ajánlatok:

napló

Zár, lakat, vasalás, csavar:
LászlóKER
8200 Veszprém
Budapesti u. 30.
88/407-385  88/422-080
 
Szerszámok, szerszámgépek:
Könyvelés, adó ügyek: 
horváth és tsa logó
Horváth és Társai
Könyvvizsgáló, könyvelő, adótanácsadó Kft.