Információk tagjainknak
Klubunk tagjai részére!



Hírlevél



HTML formátum?
Legfrissebb híreink, hasznos tippek-tanácsok rendszeresen postafiókjában!

Címlap Klubunk Magunkról


Magunkról

 Veszprémben, 1984-ben a vasútállomáson néhány lelkes vasútmodellező és vasútbarát elhatározta egy klub megalapítását. A MÁV helyi vezetősége támogatta az elképzeléseinket. Akkoriban úgy gondoltuk, hogy a MAVOE helyi köreként fogunk működni. Az országos egyesületnek akkor már működött a városban egy helyi szervezete, amiről akkoriban még nem tudtunk. Mivel a mi elképzelésünk nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így csatlakozni szerettünk volna a már meglévő klubhoz, de az abban az időben sajnos megszűnt.

 1990-ben ismét felvetődött a Klub létrehozásának gondolata. Ekkor már lehetőség nyílott arra, hogy egy önálló cégbejegyzett társadalmi szervezetet hozzunk létre. Célul tűztük ki, hogy segítsük és összefogjuk a vasútmodellezők és vasútbarátok munkáját, és ezzel népszerűsítsük a magyar vasutat. Ez év decemberében sikerült bejegyeztetnünk a klubot a Cégbíróságnál. A MÁV helyi vezetése támogatásként felajánlotta az akkor felújított állomás épület tanácstermét az összejövetelek lebonyolítására.

 Klubunk a tagdíjakból, kiállítások bevételéből, a felajánlott SZJA 1%-ból és szponzori támogatásokból tartja fenn magát. Az egyre drágább modellek, és egyéb kiegészítők mellett sajnos nehezebbé válik a klub fenntartása. De ismertségünknek köszönhetően számos meghívást kapunk különböző rendezvényekre és így sikerül mindig fejlődnünk egy kicsit.

 Elhatároztuk, hogy munkáink bemutatása céljából minden évben megrendezzük Veszprémben az „Országos Vasútmodell Kiállítás és Verseny”-t. Az első rendezvényre 1991-ben került sor. Az évek során egyre nagyobb kiállításokat sikerült összeállítani. A működő vasútmodelleken kívül vasúttörténeti dokumentumokat is bemutatunk. Ezeket a történeti emlékeket a környező állomásokról mentettük meg az enyészettől. A gyűjtőmunkánkat látva több vasutas dolgozó nekünk ajándékozta a családjukban fellelhető dokumentumokat és tárgyakat. De kiállítottunk már gyermekrajz és vasút fotó pályázatok anyagait is. Kiállításaink alkalmával modellversenyt is rendezünk. Ezen a versenyen csak a magyar vasúttal kapcsolatos járműmodellek, épületek, terepasztalok és vasútüzemi részletek vehetnek részt. 1992-ben megalapítottuk klubunk vándordíját, ami egy H0-ás M41 dízelmozdony aranyszínűre festett modellje. Ezt a zsűri az adott évben legszebb modell készítőjének adományozza.
 

 

 Tagságunk az elmúlt évek alatt folyamatosan változott. Jelenleg vasutas dolgozók, iskolás diák, nyugdíjas és az élet egyéb területén dolgozó tagjaink is vannak. Közös bennük a vasútmodellezéshez és a vasúthoz való különböző mértékű kötődés.

 1993-tól több pályázatot is készítettünk az akkor tervezett 1996-os világkiállítás kísérő rendezvényeként egy nagyszabású kiállításra. Mivel a világkiállítás nem valósult meg, így mi is egy szolidabb rendezvényt hoztunk létre 1996-ban. Itt nemcsak vasútmodelleket, hanem harcjármű, repülő, hajó és autó makettokat is bemutattunk. Erre az alkalomra készültek el a klubunk H0-ás modulrendszerének első darabjai és a budapesti LÁVA Egyesület elemeivel összeépítve mutattuk be azokat.

 A klubunk 1995-ben elkezdett építeni egy MODUL rendszerű terepasztalt, ami azonos szabvány szerint épült elemekből mindig a kiállítás igényei szerint állítható össze. Jelenleg már összességében kb. 60 méter hosszúságú modul elemekkel rendelkezünk. Ezek között megtalálható Hajmáskér állomás, Sárszentmihály állomás, Nagygyimót megállóhely, Öskü megállóhely, az Eplény melletti Ámos-hegyi kőrakodó, alagút, kisebb kőfalazatos híd, katonai gyakorló bázis, magánerős építkezés, közúti híd balesettel, villamos távvezeték erdőirtással, közúti aluljáró építkezés, elhagyott kőbánya, elágazó modul MÁV vonalőrházzal és a biatorbágyi viadukt mintájára készült vasszerkezetes völgyhíd. A vonatok visszafordítására épült „Kanyaros” állomás, ami egy félautomata hurokfordulóként működik. Ezen a fordulón egy skanzen szerű falut építünk, ahol több jellegzetes magyar ház megtalálható. Az utóbbi években az önálló kiállítások rendezése érdekében több új elemet építettünk. Többek között egy „fűtőház” modult, ami lehetőséget biztosít 3 irányból való csatlakozásra egy deltavágányon keresztül. Erre került egy 10 állásos körfűtőház, amihez szénszerelő, kocsijavító, gázolajkút, pályafenntartási telep és konténerrakodó is tartozik. Elkészült egy három elemből álló H0e kisvasúti rendszer is, ami az Ámos-hegyi átrakóval kerül kapcsolatba a H0 modullal. Ezeken épült egy kőbánya rakodóvágányokkal, egy állomás mozdonyszínnel, fa völgyhíd (a Romániai Tazlói híd mintájára) és egy nyíltvonali elágazás a további csatlakozás biztosítása miatt.  Az elemek az évek során mindig újabb és újabb részletekkel lettek bővítve. Így a figyelmes kiállítás látogató mindig láthat újdonságot az előzőhöz képest. A H0 modulokon kívül tervbe vettük néhány TT modul építését. Ezeken a Győr-Veszprém vasútvonal Cuha patak völgyi részletét készítenénk el viadukttal, alagutakkal. Ezekhez a modulokhoz csatlakozna a „Végvár” állomás, mint fejállomás. A rendszer másik végére egy hurokfordulós terepasztalt tervezünk, ami önálló asztalként is üzemelhetne.
 Néhány éve kapott klubunk egy kis TT-s terepasztal ajándékba. Az asztal épületeit lecseréltük magyar jellegüekre és egy automata térközi közlekedést biztosító elektrónika került kiépítésre.
 Az évek során több újítást vezettünk be a modulok összerakásának megkönnyítéséhez. Legutoljára egy kerékpárbolt segítségével sikerült beszerezni nagyobb mennyiségű gyorsszorítós csavart, amivel egyszerűsítettük az összeállítást. A modulok lábait kicseréltük vékonyfalú acél profilokra, amikel egyben a szállításkor összefogatjuk az elemeket. Így nem kell külön lábakat szállítani és a kiállításokon a szállítókereteket tárolni.
 


 A klub járműparkja is folyamatosan fejlődik. Elértük azt, hogy a H0 modulokon MÁV vontatójárművek közlekednek személyvonatokkal és tehervonatokkal. A mozdonyok nagy részét saját magunknak kellett elkészíteni. Így rendelkezünk több M41-es, M61-es és M62-es mozdonnyal, különböző színűre festve. Van M63-as, M44-es és 1047-es is. Gőzmozdony jelenleg három típus van, 520, 403 és 410, de tervezzük több gép üzembe állítását is. A kocsiparkot is folyamatosan frissítjük a kórszerűbb és megbízhatóbb modellekre.

1995-ben kerültünk először kapcsolatba az EUROTRACK Nemzetközi Vasútmodell Szövetséggel. Az óta minden évben részt veszünk rendezvényeiken. Munkánk elismeréseként 2005 szeptemberétől hivatalosan tagjai lettünk a szövetségnek.


 



 


 

Támogatóink




Vasútmodellek, kiegészítők:
 

bygmodell
 
Naumann
vulcanmodell-logó 


Fénymásolás, nyomtatás, sokszorosítás:
 dokucenter

Vasút, vasutmodellezés, virtuális vasút:
 indohaz

Hírek, információk, program ajánlatok:

napló

Zár, lakat, vasalás, csavar:
LászlóKER
8200 Veszprém
Budapesti u. 30.
88/407-385  88/422-080
 
Szerszámok, szerszámgépek:
Könyvelés, adó ügyek: 
horváth és tsa logó
Horváth és Társai
Könyvvizsgáló, könyvelő, adótanácsadó Kft.